Home Actualitat Smart Fortwo i Forfour: El cotxe urbà per excel·lència.
Smart Fortwo i Forfour: El cotxe urbà per excel·lència.

Smart Fortwo i Forfour: El cotxe urbà per excel·lència.

0
0

Trobeu feixuc conduir dins la ciutat i maniobrar en segons quines condicions? Lamenteu aquells centímetres de més de la carrosseria que us impedeixen aparcar en aquell espai que semblava suficient? Si heu respost afirmativament a aquestes preguntes, permeteu-me que us recomani el nou Smart. Un model els orígens del qual es remunten a 15 anys enrere, del que se’n han venut més de 1,6 milions d’unitats, i del que n’acaba de néixer una nova generació, més pràctica i encara més atractiva per a aquelles persones de caràcter alegre i obert, i amants del disseny.

Mercedes-Benz Fahrveranstaltung smart fortwo Barcelona 2014

Text: Josep Casanovas | Fotos: Smart

El nou Smart va ser mostrat a Berlín com a primícia mundial, presentat al gran públic al Saló de París 2014 i des del mes de novembre ja és als concessionaris. Tant si es tracta del concepte original (Fortwo) com de la versió de cinc portes (Forfour) guanya en atractiu estètic -expressat principalment en la part frontal- com pel que fa a la funcionalitat. La tercera generació del Smart Fortwo manté els 2,69 metres de llargada de la seva antecessora però incrementa l’amplada en 10 centímetres i alhora, i gràcies a la seva direcció directa amb desmultiplicació variable, redueix en quasi un metre i mig el diàmetre mínim en què pot girar completament, deixant-lo en 7,30 metres entre parets (abans eren 8,75) i 6,95 entre vorades. Pel que fa al nou Forfour, també 10 cm més ample i que en aquesta generació adopta del Fortwo el concepte de motor al darrere, ambdós valors queden en 8,95 i 8,65 metres, respectivament.

Mercedes-Benz Fahrveranstaltung smart fortwo Barcelona 2014Dit això, estic segur que heu entès el sentit de les preguntes referents a maniobrabilitat i disponibilitat d’espai on aparcar amb les que he començat aquest text. Però encara em queda per respondre la que té relació amb l’estrès que sovint causa circular immers dins un trànsit dens. I aquí la prova també és definitiva. Smart va elegir Barcelona com escenari de la presentació dels seus nous models a la premsa internacional, per fer-nos veure com canvien les coses en moure’ns dins la ciutat al volant del Fortwo. Us diré que en el trajecte inicial des de l’aeroport del Prat fins al bell mig de la ciutat (Museu del Disseny, on aquells dies Smart hi va tenir la base d’operacions) vaig notar perfectament la notable millora de l’aplom i del tacte que gràcies al tren de rodatge completament nou tramet aquest Fortwo; i també com de bé l’empeny el seu motor tricilíndric sobrealimentat, la resposta del qual, en consonància amb la seva sonoritat, es manifesta en accelerar quan, ja en plena ciutat, els semàfors es posen en verd. Sincerament, dóna gust moure’s pels carrers amb aquest cotxe; no se’m acut resumir-ho de cap altra manera. I més encara en disposar de la versió amb transmissió automàtica Twinamic de 6 marxes, amb doble embragatge, que arribarà al mercat més endavant. Ràpida i suau, sense res a veure amb el canvi pilotat de l’anterior Fortwo. Repeteixo, dóna gust.

smart fortwo & smart forfour PTD – BarcelonaPel que fa al Forfour, Smart ens va proposar un recorregut en carretera, al volant d’unitats amb el mateix motor de 90 CV del Fortwo, sobrealimentat per un turbo de desenvolupament completament nou, versió que arribarà pròximament. Un cotxe realitzat en col·laboració amb Renault i que representa un canvi radical respecte del seu antecessor perquè ara el motor és al darrere -sota el maleter- i, en conseqüència, l’eix motriu és el posterior. El seu equilibri és impecable, el motor sobrealimentat rendeix bé en tots els règims i, en definitiva, més enllà de l’àmbit estrictament urbà és una bona alternativa als cotxes compactes urbans de quatre places.

 

Mercedes-Benz Fahrveranstaltung smart fortwo Barcelona 2014Comfort. El nou Smart ha crescut 10 centímetres en amplada, amb la qual cosa el seu habitacle és significativament més ampli que el del seu antecessor. Aquest increment amb prou feines repercuteix en el pes total del cotxe, en la carrosseria del qual continuen dominant els panells de plàstic. El Fortwo manté la porta del darrere dividida horitzontalment en dues parts, ara amb polsadors d’obertura més pràctics, solució ideal per accedir al maleter quan l’espai és just. En el Forfour destaca l’enorme angle de 90 graus d’obertura de les portes, que facilita d’allò més l’entrada i la sortida. Per incrementar el confort de marxa, Smart ha desenvolupat un nou tren de rodatge, amb un eix davanter inspirat en el de l’actual Classe C de Mercedes Benz, un De Dion optimitzat per al tren posterior i més recorregut de la suspensió en les quatre rodes.

smart forfour, W453Veure per creure. Amb la seva nova configuració amb motor al darrere, l’Smart Forfour pot arribar fins a una capacitat de càrrega de 975 litres, amb els seients posteriors plegats. I si també es plega el respatller del seient davanter dret, es poden transportar objectes de fins a 2,22 metres de llargada. Per millorar el sentit pràctic, es pot disposar de coixins reversibles per a les banquetes de les places del darrere; amb una mà n’hi ha prou per girar-les i d’aquesta manera carregar objectes sense perill d’embrutar la tapisseria i, a més, guanyar 12 centímetres d’altura fins el sostre.

smart fortwo & smart forfour PTD – BarcelonaImatge alegre. La gamma del nou Smart consta de tres línies d’equipament (Pasión, Prime i Proxy) a les que durant el període de llançament i per temps limitat s’hi afegeixi la Edition #1. Aquesta es diferencia per les combinacions exclusives entre el color ‘lava orange’ de la cèl·lula de seguretat Tridion i els panells blancs de la carrosseria del Fortwo i gris grafit en la del Forfour. El tradicional aspecte trencador d’aquest model queda reforçat pels nous colors dels panells, que juntament amb els de la cèl·lula Tridion permeten una quarantena de combinacions diferents. Una xifra que anirà a més a mesura que vagin arribant noves versions, com ara les Brabus o Cabriolet.

 

smart fortwo, C453, Technik‘Tridion Cell’. Smart manté en aquesta nova generació la cèl·lula de seguretat Tridion, que protegeix l’interior talment com si es tractés de la dura closca de les nous, millorada amb un alt percentatge d’acers de molt alta i màxima resistència. D’acord amb els principis de Mercedes-Benz, les proves de xoc frontal s’han fet contra vehicles de les Classes S i C de la marca alemanya, amb resultats sorprenents en favor de l’Smart, que també compta amb sistemes de seguretat propis de models superiors, com ara l’assistent d’estabilitat contra el vent lateral (de sèrie en totes les versions) o els de manteniment de distància o detector de canvi involuntari de carril (opcionals).

smart fortwo & smart forfour PTD – BarcelonaAlta fidelitat. Com no podria ser d’altra manera, el nou Smart ofereix sistemes multimèdia destinats a complaure el més exigents. Destaca l’aplicació Cross Connect, gratuïta, desenvolupada per al seu us en marxa o des de fora del vehicle i disponible per a telèfons mòbils amb sistemes operatius iOS o Android. Els Smart també disposen per primera vegada del sistema de so JBL Soundsystem, amb amplificador DSP de 6 canals (240 vats) per al Fortwo i de 8 canals (320 vats) per al Forfour, amb 8 i 12 altaveus, respectivament.

Smart Fortwo Smart Forfour
Motor 52 kW: 999 cc. 3 cilindres/12 V. 71 CV i 91 Nm.
Consum i emissions CO2 4,1 litres/100 km / 93 g/km. 4,2 litres/100 km / 97 g/km.
Motor 66 kW Turbo: 898 cc. 3 cilindres/12 V. 90 CV i 135 Nm.
Consum i emissions CO2 4,2 litres/100 km. / 97 g/km.
Llargada, amplada i altura: 2,695 / 1,663 / 1,555 m. 3,495 / 1,665 / 1,554 m.
Pes: 880 / 900 kg. 975 kg.
Diàmetre de gir: 6,95 m (entre vorades) 8,65 m (entre vorades)
Preu: 11.800 € (52 kW) i 13.100 € (66 kW T) 12.500 €
etiquetes:

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *