Home Actualitat Tito Rabat: “Moto2 és la categoria més justa que hi ha, aquí guanya el pilot”
Tito Rabat: “Moto2 és la categoria més justa que hi ha, aquí guanya el pilot”

Tito Rabat: “Moto2 és la categoria més justa que hi ha, aquí guanya el pilot”

0
0

dg1_9576Tito Rabat no porta rellotge però sap perfectament l’hora en què viu. El campió del món de Moto2 tornarà a l’acció el 29 de març a Qatar disposat a defensar la seva corona. I rivals no n’hi faltaran.

Text: Sergi Mejías | Fotos: Marc VDS.

Per què les motos i no una altra cosa?

“Era el que m’agradava. De petit fèiem curses de karts però un dia el dedicàvem a les motos al mateix karting i també sortíem per la muntanya. I en un moment determinat vaig veure una cursa de motos, mai n’havia vist i creia que només hi havia cotxes. Em van agradar més les motos que el karting i d’aquí ve”.

_gh14354
De petit vas somiar alguna vegada en ser campió? Com ho imaginaves?

“Ho desitjava però mai m’hi vaig veure, tot i que sempre somiava que ho volia ser. L’any passat va ser tan frenètic que no he tingut temps a pensar-hi fins que ho he sigut”.

Portes molts anys al Mundial, vas creure que no ho aconseguiries?

“No, el títol de campió potser era l’objectiu però realment el que sempre m’ha agradat des de petit són els diumenges de curses, les cronometrades, l’emoció que se sent. Al final el campionat es un cúmul d’aquestes curses. Mai vaig arribar a pensar que no ho aconseguiria perquè en el meu cap era: Com puc guanyar curses? Com puc fer-ho perquè els de davant no se me’n vagin? Com puc millorar?”.

L’any passat vas fer el canvi. Com ho vas aconseguir?

“Porto molts anys entrenant-me amb una moto de velocitat al Circuit d’Almeria i fa dues temporades va ser la primera vegada que em vaig preparar seriosament físicament, i també psicològicament. Tenir un company com en Pol, fa dos anys, també em va servir per veure com un altre pilot amb la mateixa moto, amb les mateixes qualitats, ni millor ni pitjor, amb la mateixa gent… i preguntar-me ‘per què em guanya?’ ‘Per què em treu aquestes dècimes?’ I vaig començar a acostar-m’hi, a creure que podia. Això dins de la pista perquè a fora m’ha ajudat molt entrenar amb els Márquez. És un conjunt de coses però al final qui ho ha aconseguit sóc jo. Ha sigut no de deixar de creure-hi i empènyer cap endavant”.

_gh22895Com és el treball amb un psicòleg esportiu?

“No és cap ximpleria, t’ajuda a focalitzar, a preparar-te. Tens uns objectius abans de la cursa i has de saber en cada moment que has de fer. Si ho portes planejat t’ajuda a centrar-te i evadir-te de la resta del paddock”.

L’any passat sorties com  a favorit. Com gestionaves la pressió?

Va ser la gent la que em va voler ficar en aquest paper. Sobretot els equips dels rivals, perquè no era realment el favorit. Però tampoc va fer efecte perquè la pressió me la poso jo en voler ser sempre el primer quan surto a la pista”.

Quins van ser el millor i pitjor moment de la temporada?

Està clar que a Malàisia, al guanyar el mundial. Però el més eufòric, allà on vaig explotar, va ser a Silverstone. Va ser una cursa molt divertida, no havia tingut mai aquella sensació damunt una moto. Vaig sortir regular i em van passar Folger, Viñales i Zarco. Em vaig enfadar molt i vaig pensar ‘o els passo o me’n vaig a terra en l’intent’. Quan els vaig atrapar, més que avançar-los els apartava i al final de la carrera vaig atrapar Mika. Les tres últimes voltes van ser les més emocionants de la meva vida. Me’n recordo d’haver vist la roda d’en Mika i d’haver-la sentit al meu colze i a la cama, i en comptes d’apartar-me, que és el que hauria fet en una altra situació, vaig ficar-hi més el colze. Aquella cursa em va animar molt”.

dg2_4594I el pitjor?

A Indianapolis, després d’haver-hi guanyat el 2013 i haver estat entrenant tot l’estiu només vaig ser quart, quan esperava guanyar. Va ser molt dur, no vaig acabar d’anar fi. Vaig cometre una errada quan anava segon i al final vaig aconseguir assegurar el quart venint d’Assen, on vaig fer el meu pitjor resultat, vuitè amb pluja”.

Com era conviure en el box amb el teu enemic?

Hi ha hagut de tot. Recordo moments en que quan em centrava en ell m’anava malament i quan feia la meva era tot el contrari. Tampoc mirava la telemetria, no m’agrada. No la miro mai llevat que em diguin ‘Tito, aquí ho fas malament’. Mika la mirava sempre, n’és un apassionat, l’entén i sempre la mirava. Jo ho feia i em tornava boig. Al final vaig pensar ‘Tito, fes la teva i sigues com ets, que al principi de temporada guanyaves’. Dels moments dolents n’he reaccionat i n’he après. I en els bons me’l mirava i pensava ‘avui no em guanyes’”.

Alguna vegada vas dubtar d’aconseguir el títol?

“L’objectiu era el títol però anava carrera a carrera. El títol és la meta però per a mi l’important és el dia a dia, carrera a carrera. Sóc així i així en centro”.

Com vas celebrar el títol?

“Amb un sopar amb l’equip a l’hotel, on ens vam passar una mica. I també a l’avió de tornada, on ens vam tornar a passar una mica, però les hostesses ho van entendre. I després a Tabernas, a Almeria, em van fer un homenatge”.

 

_gh13271Aconseguir el triplet amb els Màrquez deu ser especial.

“El que hem fet és una passada. Potser en Marc era qui ho tenia més clar, el que tot el món esperava d’un fora de sèrie. A inicis de temporada creia que l’Àlex ho aconseguiria abans però després la cosa es va complicar i vam patir fins l’últim moment. Jo era la gran incògnita, canviant d’equip, venint d’on venia, sense una referència com en Pol. Crec que els he demostrat d’on vinc”.

Què opines del pilotatge de Miller a Malàisia i València?

“De Play Station. Tenia que jugar les seves cartes però no trobo just que anés a fer caure a l’altre pilot. No és esportiu i si guanyes així tampoc sents que hagis guanyat de debò. Sort que va guanyar l’Àlex”.

Què en penses del salt de Viñales i Miller?

“Precipitats, el de Miller una mica més. Si va bé, doncs bé. Els temps canvien, volen els pilots més joves… Jo intentaré centrar-me en mi”.

Com has vist Àlex Márquez amb la Moto2?

“No és una sorpresa. Amb la Moto2 l’Alex estarà al davant i qui cregui el contrari s’enganya. Rins també hi serà, i també Salom, Zarco, Folger, Luthi i Aegerter. Moto2 és Moto2, des del meu punt   de vista cada any sembla que la categoria queda un tant deserta però cada vegada anem més de pressa amb les mateixes motos i el nivell no fa més que pujar”.

_gh23336Què passarà quan et trobis amb l’Àlex a la pista per guanyar?

“Res, ell voldrà guanyar i jo també, independentment de que siguem amics”.

Moto2 és la categoria més dura?

“Crec que és la categoria més justa que hi ha, aquí guanya el pilot. Hi ha el mateix pes, el mateix motor i els mateixos pneumàtics, i qui dóna més gas és el que guanya”.

Què és més difícil, arribar o mantenir-se?

“El mateix, en Moto2 és tan complicat ser campió com defensar el títol, ja ho veuràs”.

Per què t’has quedat a Moto2?

“Perquè és la primera vegada a la meva vida que tinc un bon equip en el que m’hi sento a gust, i això és bo. Tinc una bona moto, bona forma, m’han fet sentir vencedor. Un pilot pot fer dues coses: venir de no ser guanyador, sentir-se guanyador i seguir creixent, o ser guanyador, no guanyar en MotoGP i en el futur ser un perdedor. I a mi m’agrada molt sentir-me guanyador i ho vull seguir sent”.

etiquetes:

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *