Toprak Razgatlıoğlu, molt més que un debutant a MotoGP

‘El Turc’ , del mundial de Superbikes a la categoria reina: un salt amb moltes implicacions
Toprak Razgatlıoğlu després de guanyar el seu segon mundial a WSBK amb BMW l’any 2024. // MOTOGP
Roger Amores, periodista i redactor de El Motor de Girona.

Aquesta setmana s’ha anunciat el fitxatge de Toprak Razgatlıoğlu pel Prima Pramac Yamaha de MotoGP per a la temporada 2026. Bicampió del mundial de Superbikes les temporades 2021 i 2024, ‘El Turc’ arriba a la categoria reina després de molts anys de rumors i intents. Però no és una incorporació qualsevol. En la manera d’anunciar-ho, de manera conjunta Yamaha Europa i els canals de MotoGP, s’ha evidenciat que no serà un debutant normal. Toprak deixa WSBK per MotoGP, un salt amb moltes implicacions.

Toprak Razgatlıoğlu i Paolo Pavesio en l’anunci del fitxatge del turc pel Prima Pramac Yamaha. // MOTOGP

La imminent arribada de Liberty Media a MotoGP ho condiciona tot. Amb el precedent de la F1, sabem que el model de negoci que voldran establir els estatunidencs serà el d’explotar la marca al màxim, augmentant-ne la popularitat i projecció. El mundial s’encamina cap a entrar dins del màxim de mercats possible, intentant multiplicar la xifra de nacionalitats en la llista de pilots de la graella, nous circuits en el calendari de diferents territoris, augmentar el percentatge d’espectacle respecte al d’esport… Per això la presència de Jack Miller o Miguel Oliveira ha sigut tan important, es va intentar promocionar al màxim Joe Roberts la temporada passada o es reduirà la presència de circuits espanyols en el calendari i, en canvi, entraran d’altres, com el Brasil, que ja està confirmat.

I dins d’aquest marc d’actuació, l’arribada de Toprak Razgatlıoğlu a MotoGP és la màxima expressió de l’objectiu que volen assolir. El bicampió de WSBK és un autèntic símbol a Turquia, i serà el primer pilot turc en tota la història de la categoria reina. Això provoca que entrin de ple en el mercat d’un país que, a més, destaca per la intensitat del seu fanatisme. I després de diverses temporades en què s’ha criticat el carisma dels pilots de l’actual graella, sobretot dels últims campions, i que més enllà de figures com Marc Márquez o Fabio Quartararo, es troben a faltar celebritats com Valentino Rossi o pilots amb la personalitat de Casey Stoner i Jorge Lorenzo, Toprak no serà un més. És un personatge molt mediàtic, anomenat “Rei dels Stoppies”, amb celebracions icòniques malgrat formar part d’un campionat menor, que destaca per la seva habilitat en pista, les filigranes amb la moto i la capacitat de projectar la seva figura.

Toprak Razgatlıoğlu al Circuit de Catalunya 2024. // WSBK

I si és una figura tan influent, per què no l’han firmat per l’equip de fàbrica? Més enllà de temes contractuals dels pilots de la graella, Razgatlıoğlu és la cara de Red Bull a Turquia, i l’equip oficial dels japonesos té com a patrocinador principal Monster Energy. El Prima Pramac corre amb el mateix material i els pilots tenen contracte directament amb el Japó; era la manera més senzilla de portar a terme el moviment. Amb la sortida de Lin Jarvis i l’arribada de Paolo Pavesio com a director de la divisió de curses de Yamaha, amb qui té molt bona relació, feia pensar que era qüestió de temps que es donés aquest moviment. Els d’Iwata recuperen a una de les figures que els hi recorda els èxits més recents de la marca, ja que va guanyar el mundial de Superbikes amb ells l’any 2021.

I què passarà l’any que ve? Primer hem de veure quina moto ocupa: la de Jack Miller o la de Miguel Oliveira. El més natural seria que pugi a la de l’australià perquè acaba contracte enguany, però des de Yamaha estan molt contents amb el de Townsville, i el seu company ha tingut un inici de l’aventura al Prima Pramac nefast, marcat sobretot per les lesions. Així i tot, Sky Sports Italia ha desvelat que Miller ha rebut l’interès de Ducati i Yamaha per campionat de WSBK, però gràcies a la influència de Cal Crutchlow, ha rebut una oferta per a tres temporades d’Honda.

Toprak Razgatlıoğlu en la seva etapa a Yamaha en la WSBK la temporada 2021. // WSBK

I el rendiment de Toprak Razgatlıoğlu a MotoGP? Doncs el més lògic és no esperar una gran velocitat des del principi, descartant que lluiti amb Marc Márquez o que inclús superi a Fabio Quartararo com a millor Yamaha. Malgrat que ja ha fet dos tests amb el prototip de MotoGP els anys 2022 i 2023, serà un rookie de 29 anys, situació estranya i que potser s’hauria d’haver portat a terme després de guanyar el mundial del 2021, i s’haurà d’adaptar a una moto molt més ràpida, rígida i que exigeix perfecció, més enllà d’adaptar-se als pneumàtics Michelin; a WSBK es competeix amb Pirelli, fabricant que abastirà la categoria reina a partir del 2027 amb la nova normativa. Segurament, el 2026 serà un any de transició pel turc, de qui s’esperarà un pas endavant el 2027 amb unes especificacions més semblants a les quals hi ha actualment al mundial de Superbikes.

Però l’èxit ja és que aquest moviment s’hagi portat a terme. Razgatlıoğlu tenia el somni de córrer a MotoGP, i MotoGP i el món sencer volia que això succeís. Ara, de la mà de Yamaha, fabricant amb el qual va tocar el cel per primera vegada, Toprak haurà de lluitar amb les expectatives del talent generacional que és.

Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP i WSBK

Total
0
Shares
Anterior
Montmeló es prepara per vibrar amb el motor clàssic aquest dissabte

Montmeló es prepara per vibrar amb el motor clàssic aquest dissabte

El VII Critèrium Clàssic Montmeló reunirà 50 equips en una jornada de

Posterior
Ducati redefineix la seva estructura de cara a la nova era de MotoGP el 2027

Ducati redefineix la seva estructura de cara a la nova era de MotoGP el 2027

Nicolò Bulega és el nou provador dels italians pel prototip del nou reglament i

També et pot interessar
Total
0
Share