El divendres 5 de gener comença el Dakar 2024 amb la seva 46a edició, en aquest cas i per cinquè cop, a l’Aràbia Saudita. El pròleg iniciarà la competició i el seguiran 12 etapes especials que ens portaran fins al 19 de gener, en l’edició més exigent de la història. A més, aquest any hi haurà una etapa cronometrada de 48h. Els participants recorreran un total de 7.891 quilòmetres en 13 dies, 4.727 d’ells sota la pressió del cronòmetre.

Divendres 5 de gener – El pròleg
El 5 de gener hi haurà el pròleg, que serà el tret de sortida del Dakar 2024. Només seran 157 quilòmetres en un tram molt tècnic a Al-Ula, però és molt important perquè marcarà l’ordre de sortida per la primera especial.
Dissabte 6 de gener – Etapa 1
El 6 de gener hi haurà la primera etapa, que els portarà d’Al-Ula a Al Henadakiyah durant 532 quilòmetres. L’enllaç serà de 127 i l’especial de 414. Malgrat ser la prova que obrirà la competició, es preveuen moltes dificultats en l’orientació, ja que és una direcció en la qual mai s’hi ha dirigit el Dakar. Els vehicles passaran per una zona amb volcans extingits.
Diumenge 7 de gener – Etapa 2
La segona especial els durà de Al Henadakiyah a Al Duwadimi en un recorregut molt llarg, de 662 quilòmetres, amb un bon enllaç de 192. Els vehicles hauran de sobrepassar 30 quilòmetres de dunes per després acabar en un terreny més ràpid.
Dilluns 8 de gener – Etapa 3
La tercera serà la primera part de la primera marató del Dakar 2024. 733 quilòmetres que aniran d’Al Duwadimi a Al Salamiya amb parts de roques, dunes i altres de sorra ràpids. L’enllaç serà de 295 quilòmetres i l’especial de 438 quilòmetres. Quan travessin la línia de meta, els equips només tindran dues hores per modificar el cotxe abans que els hagin de deixar en un parc tancat.
Dimarts 9 de gener – Etapa 4
La segona part de la marató, menys dificultosa que la del dia anterior. 631 quilòmetres que portarà als participants d’Al Salamiya a Al-Hofuf; 332 d’enllaç i 299 d’especial. Malgrat que el terreny sigui més senzill, en ser majoritàriament de sorra on podran anar de pressa, la complicació pot venir en l’apartat de la navegació.
Dimecres 10 de gener – Etapa 5
L’etapa 5 tindrà dos grans hàndicaps: l’hora de sortida i l’enllaç. Els pilots sortiran de matinada cap a un enllaç de 527 quilòmetres molt esgotador, que amb l’especial de 118 quilòmetres, sumaran un total de 664. Dunes i sorra durant tot el recorregut, en un dia on es preveu que molt pocs arribaran abans que caigui el sol.
Dijous 11 i divendres 12 de gener – Etapa 6A i 6B, la marató de 48h
Els dies 11 i 12 de gener hi haurà un recorregut en bucle a Shubaytah en la nova etapa marató de 48 hores, amb traçats diferents pels vehicles de dues i quatre rodes. A les 16h de la tarda del primer dia, tots els participants s’hauran de dirigir immediatament al bivac més proper que hi hagi dels 6 improvisats a la zona. Allà estaran sols, i rebran una tenda de campanya i aliments, el bàsic per passar la nit, i no tindran connexió. Estaran aïllats del món i sense saber els resultats dels seus rivals ni com va la classificació. Quan tornin al final del segon dia podran posar-se al dia de la situació de la competició.
Dissabte 13 de gener – Jornada de descans
El 13 de gener serà una jornada de descans a Riad després de la marató de 48h. Els quads i les motos seran traslladats en avió, la resta de vehicles hauran de recórrer una distància de 853 kilómetros des de Shubaytah.
Diumenge 14 de gener – Etapa 7
El diumenge 14 de gener comença la segona part del Dakar, que a priori sembla més senzilla. Una gran oportunitat per recuperar el terreny perdut o per escapar-se encara més. El camí de Riad a Al Duwadimi en un recorregut de 873 quilòmetres que començarà amb moltes roques i finalitzarà amb dunes. L’enllaç serà de 390 quilòmetres i l’especial de 483.
Dilluns 15 de gener – Etapa 8
L’inici de la segona setmana els portarà d’Al Duwadimi a Ha’il durant 678 quilòmetres. Començaran al centre de la ciutat, amb un terreny de sorra molt pla, però a mesura que vagin avançant direcció el nord, el nombre de roques anirà augmentant. S’haurà d’anar amb compte amb els pneumàtics. L’enllaç serà de 220 quilòmetres i l’especial de 458.
Dimarts 16 de gener – Etapa 9
L’etapa 9 dirigirà els participants d’Ha’il a Al Ula al llarg de 639 quilòmetres repartits en 222 d’enllaç i 417 d’especial. Començarà amb un tram molt ràpid, però de seguida es complicarà la navegació amb unes pistes molt poc visibles que més aviat s’hauran d’intuir. Finalment, rodaran en un espai molt rocós molt tècnic.
Dimecres 17 de gener – Etapa 10
L’etapa 10 serà un bucle per Al Ula. 241 quilòmetres d’enllaç i 371 d’especial formaran un total de 612 quilòmetres de recorregut. Serà molt important la posició de partida, ja que els pocs trams de sorra en una ubicació tan rocosa seran clau per orientar-se bé.
Dijous 18 de gener – Etapa 11
La penúltima etapa ens deixa una especial llarga de 480 quilòmetres amb 107 d’enllaç, és a dir, un total de 587 quilòmetres. En aquesta ocasió, abandonaran Al Ula direcció Yanbu. En l’edició anterior, aquest recorregut va portar molts problemes en els pneumàtics dels participants, i l’organització preveu que serà l’etapa amb més rodes punxades.
Divendres 19 de gener – Etapa 12
153 quilòmetres d’enllaç i 175 d’especial que no es preveuen molt complicats. Punt final del Dakar que finalitza a Yanbu després d’una etapa bucle. En diverses ocasions s’ha decidit el guanyador del Dakar en els últims instants, així que pot ser un moment de canvi d’escenari com va passar l’any passat en la categoria de motos, quan Toby Price va perdre en l’últim instant contra Kevin Benavides.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool