La primera presa de contacte de Marc Márquez a sobre d’una Ducati, el debut de Pedro Acosta amb una MotoGP, el nou prototip d’Honda per tornar al camí de les victòries… El test de València del 28 de novembre del 2023 passarà a la història per ser el que més expectació ha generat. Cues per entrar al Circuit Ricardo Tormo, tothom enganxat a la televisió perquè DAZN l’emetia en directe i més periodistes que mai cobrint uns entrenaments després d’una llarga temporada. A més, el test no va decebre a ningú, amb molts detalls i elements molt interessants a comentar.

Marc Márquez vola amb la Ducati i gran dia per Gresini
Evidentment, la gran notícia del dia va ser Marc Márquez. Amb només una tanda, el cerverí va deixar al·lucinant a tot el paddock. No semblava el primer dia a sobre de la moto. Davide Tardozzi, director de l’equip Ducati Lenovo, va definir les primeres voltes del català amb la paraula “impressionant”. Tots els pilots, a excepció del campió del món ‘Pecco’ Bagnaia, van reconèixer que van demanar les dades de la moto del gran dels Márquez. “Interpreta la curva 8 millor que ningú” d’Enea Bastianini o “he après molt amb només la primera sortida de Marc Márquez” de Jorge Martín ho deixaven bastant clar; el Tro de Cervera ha tornat. Va acabar a 0,171 segons del millor temps. Va volar.
El pilot no va poder fer declaracions i així serà fins a l’1 de gener, quan es rescindeixi el seu contracte amb Honda, però des del seu nou equip es van treure algunes conclusions. Michele Pasini, director del Gresini Racing Team, va mostrar la felicitat de tot l’equip dient que “tot eren somriures” a dins del box i que la pròxima temporada serà “certament emocionant”. Per l’altra banda, Alex Márquez va dir que ja esperava un rendiment tan alt des del primer moment per part del seu germà. A més, va finalitzar sisè a 0,3 segons del líder, confirmant les bones sensacions amb la moto nova, la Desmosedici GP23, i tancant uns entrenaments brillants per l’equip de Gresini.
Maverick Viñales, el més ràpid i amb ganes de 2024
Maverick Viñales va ser el pilot que va fer més voltes al circuit amb diferència, registrant una xifra de 86 girs. El de Roses va sortir amb unes grans sensacions i moltíssimes ganes que comenci la pròxima temporada. La nota més positiva: la millora en l’equilibri entre el pneumàtic de davant i el del darrere. Un nou basculant, una diferent posició a sobre de la moto amb la modificació del dipòsit, el seient, noves ales amb més càrrega aerodinàmica… Petits canvis que no afecten el xassís o el motor, però que van deixar molt satisfet a Viñales.
“Hem tret moltes coses positives. El millor temps, al final, no té importància. Segurament es podia forçar molt més, però em quedo amb la sensació que he tingut. He pogut fer el temps amb facilitat per a quan vulgui atacar poder anar més de pressa. Amb moltes ganes de començar ja el 2024″, resumia el català. A més, va donar-li molta importància a tenir tot el pes del desenvolupament per la lesió d’Aleix Espargaró, que va haver d’abandonar el test i anar directament a la Clínica Dexeus de Barcelona, i va assegurar que si a l’Aprilia li falta una dècima, la posarà ell amb el pilotatge. Maverick Viñales està molt motivat per treure la seva millor versió la pròxima temporada. Raúl Fernández, cinquè, va marxar encantat amb el prototip d’Aprilia del 2023.
Les primeres sensacions de Pedro Acosta
“M’ho he passat molt bé, la moto corria molt”, van ser les primeres paraules de Pedro Acosta després de provar la KTM de l’equip Gas Gas Tech 3. Si el Tauró de Mazarrón s’ho passa bé, males notícies pels seus rivals. Va finalitzar el vintè, però és un gran inici en la categoria, i els registres no van ser gens dolents. “Sempre dic que no m’agrada acabar en el número 20, però avui hi trec coses positives. Hem quedat a 1,2 segons, hem estat prop dels 15 primers, llavors avui sí que marxo molt content”, explicava el murcià.
És important remarcar que va estar experimentant amb l’electrònica de MotoGP i els devices per baixar la moto i tenir més tracció, gran novetat pel pilot respecte a Moto2 i un factor que dificulta molt l’adaptació dels rookies. De fet, va caure perquè estava tan centrat en els botons de la moto que no va situar-se bé en la traçada, va entrar en un revolt exageradament al mig de la pista i se li va tancar de davant. Si es comparen les imatges del matí i de la tarda del jove pilot, a la tarda se’l veia molt més despenjat de la moto en els revolts per fer-a girar i molt més còmode i proper al seu estil.
La millora notable d’Honda
Honda va portar un prototip evidentment més llarg que el del 2023, amb unes ales i cul de la moto molt similars visualment als de Ducati. “Feia temps que no trobàvem una millora en parts de la moto tan importants. És una millora general, però que afecta la tracció de la moto. Evidentment, ens queda molt per treballar”, afirmava optimista Alberto Puig, director del Repsol Honda Team. A més, va desvelar que també han reduït molt el pes de la moto, fet que millorarà el rendiment amb seguretat. Per l’altra banda, Joan Mir es va mostrar amb un discurs en la mateixa direcció. “Estic bastant content, és la primera vegada en un test que realment han portat alguna cosa que ha funcionat. Sembla que la moto funciona millor. És un primer pas per a tenir una moto competitiva, encara falta, però és un bon pas. Els registres eren uns altres”, explicava Mir amb el missatge més positiu des que és a Honda. Tan ell com Luca Marini van acabar a 7 dècimes de Viñales.
La Ducati del 2024, KTM i Yamaha
Jorge Martín no es va mostrar molt convençut amb l’entrega de potència de la Desmosedici GP24, però va explicar que era molt possible que fos un problema en la seva moto. El madrileny també va demanar més potència, però és evident que són peticions per posar la cirereta a una moto que és immensament superior a la resta. ‘Pecco’ Bagnaia i Enea Bastianini van sortir satisfets amb les innovacions de Ducati per la pròxima temporada, però es tracta de petits canvis i no de cap revolució.
Pel que fa a KTM, van provar molts elements nous de xassís, amb un revestiment de fibra de carboni molt cridaner. Brad Binder va finalitzar segon, però sense cap element nou a la vista, i Jack Miller novè amb diferents peces que no van fer servir el cap de setmana. Des de KTM estan convençuts que han de fer petits retocs al que ja tenen per arribar al nivell de Ducati el 2024.

Pel que fa a Yamaha, tenim la cara i la creu del dia. Fabio Quartararo va tornar a declarar que “esperava més” referent a les novetats provinents del Japó, i que encara són “massa lluny de la resta de marques”. Per l’altra banda, Àlex Rins va revelar que les primeres voltes les va fer “amb un gran somriure a dins del casc”. La felicitat del barceloní no era per tenir una gran moto, de fet va finalitzar a més d’un segon de Viñales i va explicar que el seu feedback i el de Quartararo va en la mateixa direcció, però es va mostrar molt satisfet amb el fet de formar part d’un equip oficial i tots els tècnics que estaven pendents de les seves indicacions. “He tingut molta gent escoltant, fins i tot més que a Suzuki. Se’ls veu molt lliurats. Estic molt content de poder explicar les coses a tanta gent”, va concloure Rins.
Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP