Tres dècades d'evolució de l'Ibiza a l'illa que el va batejar | ElMotordeGirona.cat
Home Actualitat Tres dècades d’evolució de l’Ibiza a l’illa que el va batejar
Tres dècades d’evolució de l’Ibiza a l’illa que el va batejar

Tres dècades d’evolució de l’Ibiza a l’illa que el va batejar

0
0
Seat Ibiza
Seat Ibiza

La primera i última generació del Seat Ibiza es van reunir a l’illa que els va batejar. Després de més de tres dècades des del seu debut les diferències entre el primer i el darrer model es posen de manifest al paisatge balear. Teo García, un dels pares d’aquest model que ha participat en el desenvolupament de les cinc generacions, explica quines característiques han convertit el model en una icona.

-El disseny, la clau de l’èxit: Giorgetto Guigiaro, dissenyador del primer Ibia, va optar per un aspecte quadrat “molt del seu temps”, recorda García. La cinquena generació, signada per l’actual director de Disseny de Seat, Alejandro Mesonero, ha evolucionat cap a unes línies més dinàmiques i esculturals. Tot i que la darrera versió ha guanyat en amplitud, Teo Garcia, destaca que el primer Ibiza comptava amb “enormes vidres”, molt característics del model, que aportaven lluminositat i sensació de espaiositat.

-Esculpit amb guix: La primera versió es va modelar “com si fos una estàtua de Miquel Àngel”, rememora aquest enginyer. Es van arribar a emprar dues tones de guix per esculpir. Actualment s’utilitza l’argila, uns 5.000kg per model, un material molt més moldejable, i es combina amb els prototips virtuals, que permeten estudiar la viabilitat del disseny.

-de 60 a 16 hores per a la seva fabricació: Aquestes són les hores que es van arribar a utilitzar per produir el primer Ibiza, fa 33 anys, davant del temps de fabricació actual. “No té res a veure com es fabrica un cotxe avui en dia”, assegura Teo García. Tot i aquesta reducció del temps, els vehicles són ara més sofisticats en incloure tecnologia més avançada. El nou Ibiza s’ha desenvolupat amb l’última tecnologia del Grup Volkswagen, la plataforma MQB-A0, que li ha fet guanyar en robustesa i habitabilitat: és 170 mm més ample, 422 mm més llarg i 50 mm més alt.

-Del System Porsche al motor més potent i eficient: L’evolució dels motors, segons García, és “una de les revolucions de l’automòbil”. Si la primera generació ja apostava per “una mecànica de prestigi” amb el System Porsche, 33 anys més tard, amb el 1.5 TSI “s’ha aconseguit el motor més potent i, alhora, eficient” del seu segment. En aquest sentit, el consum mitjà del primer Ibiza era de 7,8 litres / 100 km en la versió 1.5, mentre que el de l’última versió es redueix fins als 4,9 litres / 100 km.

-Cap a la connectivitat al volant: Segons l’opinió de Teo García, la connectivitat “és un dels grans avenços” que inclou el vehicle, una cosa “impensable fa més de tres anys”. L’actual versió integra una pantalla de 8 polzades i tota la tecnologia per poder estar connectat al volant, fins i tot amb la possibilitat de rebre i escriure missatges per veu per no perdre l’atenció en la circulació. La seguretat, en aquest sentit, també ha evolucionat i l’últim Ibiza compta amb assistents a la conducció, com el de frenada en ciutat o limitador de velocitat, sistemes inimaginables fa tres dècades.

-Un illenc del món: El primer Ibiza va ser el model que va ajudar a internacionalitzar la companyia. Després de cinc generacions i amb 5,6 milions d’unitats venudes en més de 80 països, aquest cotxe segueix fent tribut al topònim que va batejar, una illa mediterrània, jove, i que rep més d’1,5 milions de visitants l’any de tot el món.

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *