Sí. Ja és aquí. Ja ha arribat el nou SUV 100% elèctric de Volkswagen a Autopodium, el revolucionari ID.4. I arriba en el moment just… Tenim el nou pla Moves III, aquest model l’acaben d’escollir “World Car of the Year 2021” i, de moment i només pel mercat de la Xina, s’ha presentat un flamant ID.6. Un munt de circumstàncies que fan, d’aquest review, un punt més especial del normal.
Però centrem-nos en aquest espectacular i rutilant SUV, derivat del ja conegut ID.3, amb el que comparteix plataforma modular MEB i molts components. I ho fa superant més barreres en autonomia (ja que segons versions de bateria pot aconseguir entre 346 i 522 kms sense necessitat de carregar-lo) i amb unes prestacions, una versatilitat i una experiència de conducció realment envejables.

Aquest segon model de la saga té, com no, una estètica diferencial i sense extremismes, amb línies molt suaus i fluïdes, pensades per a optimitzar el coeficient aerodinàmic, situat en uns 0,28 Cx, i destacant les versions equipades amb LED IQLight matricials, les exhuberants i carenades llandes i una zona posterior amb leds d’efecte tridimensional que arrodoneixen un exterior de deu.
Quan accedim a l’interior se’ns il·luminen els ulls amb l’equipament i el salt excepcional quan a qualitat d’acabats i materials sòlids, on comprobem l’elevada tecnologia gràcies a una pantalla central tàctil d’entre 10 i 12 polzades per gestionar tot el que volguem del vehicle i de la connectivitat amb smartphones de protocols Apple i Android. I tot això amb la mateixa filosofia de minimalisme quan a botons físics que el seu germà petit, l’ID.3.

L’entorn ens ha semblat excel·lent des del nostre punt de vista. I quin punt de vista. Head-Up display amb projecció sobre el parabrisa amb imatges 3D de realitat augmentada, càmeres i sensors que ens resguarden de tot el nostre entorn i, inclús, IDlight a sobre el davantal per a indicacions de diversa índole com la direcció, missatges o estat de la càrrega.
Els ocupants gaudeixen d’uns seients molt còmodes i unes àmplies zones estiguin on estiguin col·locats, amb una consola central modulable per poder guardar diversos objectes, carregador sense fils i, tot això, amb un espai al maleter realment excepcional en un segment molt nou, amb 543 litres en configuració normal i 1575 amb els seients abatuts.
Dinàmicament està perfectament afinat i amb un gran compendi de tecnologia que l’acosta, i molt, al cotxe autònom. Permet una conducció molt relaxada sempre, i se li pot afegir un xic d’adrenalina escollint el mode sport o individual (en el qual podem regular alguns paràmetres). A més, i pels grans estalviadors i pels malalts de la conducció ecològica, situant el pom a la posició B, es pot regenerar l’energia amb una força fins a 0,26 G de retenció del motor.

Gràcies a la situació del motor i la tracció del mateix sobre l’eix posterior, la conducció de l’ID.4 té el seu “rollo”. Ofereix una sortida òptima i la conducció és molt còmode però amb un toc de diversió, amb un xassís de centre de gravetat molt bo i unes suspensions bastant equilibrades… Inclús, qui el vulgui més esportiu, sempre el pot demanar amb un tren de rodatge més dinàmic.

Està clar que l’ID.4 juga en una altra lliga, una de nova creació. Un model que compleix les expectatives de qualsevol SUV amb escreix sent 100% elèctric, amb una autonomia i prestacions coherents, inclús en els temps de càrrega en funció del carregador i el tipus de bateria. Està clar que l’electrificació està en un moment dolç… Sobretot amb llaminadures com aquest ID.4.