Els tests de pretemporada són molt difícils d’analitzar, ja que cada pilot gestiona diferent com treballa a cada un dels entrenaments. Buscar ritme, el time attack, simulació d’Sprint Race, provar noves evolucions… Però en aquests moments ja es poden començar a treure conclusions, i tots ens podem començar a fer una idea com inicia cada marca el mundial de MotoGP.
Ducati, la màquina de guanyar
En primer lloc, Ducati tornarà a tenir la millor moto amb diferència, almenys en l’inici de la temporada, ja que les concessions poden ajudar a la resta de fabricants. Més enllà dels pilots que corren amb l’especificació del 2023, com poden ser Marc Márquez o Marco Bezzecchi, els pilots que compten amb el material actual de fàbrica han tingut molt bones sensacions. ‘Pecco’ Bagnaia, vigent campió de MotoGP, ha assegurat que han fet un gran pas endavant en “l’entrega de potència i amb la tracció”, comentari que fa por a tots els rivals. Per l’altra banda, Jorge Martín ha explicat que han de treballar en el xassís 2024, però que “segur que és millor”. Eren la millor marca i han millorat, i els dos pilots mencionats estan un pas per sobre de la resta.
KTM, els aspirants a lluitar
KTM està destinat a ser la marca que lluiti amb Ducati. A més, a part de l’equip oficial, amb Jack Miller i Brad Binder, tindran a Pedro Acosta amb material de fàbrica pintat de Gas Gas; un dels grans arguments per somiar malgrat ser l’únic rookie de la categoria. El gran dubte, mencionat pel mateix pilot, és “quant tardaré a adaptar-me als circuits nous”. El destinat a ser la primera espasa de KTM és Brad Binder, a qui veuen “més preparat”. Pit Beirer, director de KTM Motorsports, va assegurar en la presentació de l’equip que volen “lluitar pel títol de MotoGP aquest 2024” i que han fet “un gran pas”. No obstant això, va marcar l’objectiu realista en finalitzar la temporada a dins del top-3.
Aprilia, encara no són prou a prop
S’espera que el tercer fabricant sigui Aprilia. Els italians de Noale no han aconseguit arreglar els problemes de la calor que desprèn la seva moto, i això impedirà als seus pilots a competir en igualtat de condicions en algun circuit, sobretot en la segona meitat del calendari. Sobre la resta d’evolucions, Il Capitano Aleix Espargaró ha reconegut que la nova RS-GP és “de les més difícils que he pilotat, però a la vegada més competitiva”. A més, el granollerí ha il·lustrat que ha de millorar molt el moment de fer el time attack, però que aquest prototip l’ajuda a mantenir un ritme molt més ràpid durant més voltes. La marca diu que veurien com a resultat positiu finalitzar a menys de 5 segons del líder la cursa de Qatar.
Honda, una lleugera millora
Tal com ha declarat Joan Mir en diverses ocasions, Honda encara està lluny de poder competir amb les motos del capdavant. No obstant això, estan satisfets amb el pas endavant que han fet aquesta temporada. “Començo a gaudir. Si seguim en aquesta línia, m’agradaria quedar-me a Honda”, reconeixia el mallorquí després dels entrenaments de Sepang. Un dels grans motius per creure en la millora de la marca de l’ala daurada és la presència de Luca Marini, un pilot molt bo en l’aspecte del desenvolupament. “En Luca té una metodologia de treball molt interessant. És un noi molt ordenat. Sembla alemany. Té un molt bon mètode i evidentment va de pressa. Ve d’una moto molt diferent, però ens ha sorprès la claredat en els seus comentaris, i en allò que li agrada i el que no”, explicava Alberto Puig. Johann Zarco, pilot de l’Honda LCR Team, ha explicat que, després de pujar a la moto, valora molt més “el que feia Marc Márquez”.
Yamaha, perduts
Per acabar, Yamaha sembla que és l’equip que tindrà més difícil arribar a les primeres posicions. El fet de no tenir un equip satèl·lit alenteix l’evolució, i les novetats no acaben de convèncer als pilots. “La moto ha guanyat en velocitat, però no és el nostre principal problema. La manca d’adherència és horrible, posant gomes noves no millorem quasi res. No pot ser que Bagnaia em tregui tres dècimes en un sector. Jo sé on és el límit, i vaig al límit absolut”, criticava Fabio Quartararo. Ara bé, el francès està content amb la nova sinergia de treball de Yamaha, sobretot gràcies a l’arribada d’Àlex Rins, amb qui comparteixen molta estona parlant de com millorar la moto. Veurem si les concessions els ajuden a trobar el camí.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool, MotoGP, Yamaha i Honda