Amb la renovació de ‘Pecco’ Bagnaia amb Ducati fins al 2026, el Lenovo Team té només una plaça lliure en l’equip oficial del fabricant de Borgo Panigale. Actualment, el pilot propietari d’aquest manillar és Enea Bastianini, però no té la seva continuïtat assegurada. Malgrat que és un pilot d’alt nivell i que per la marca italiana és molt interessant tenir a dos pilots locals en plantilla, els resultats de la temporada 2023 per culpa de les lesions el van posar en dubte, i s’ha de tornar a guanyar el lloc. I té dos rivals molt difícils de batre: Jorge Martín i Marc Márquez.
En primer lloc, tenim a Jorge Martín. El madrileny somia en vestir de vermell la temporada 2025. Ho ha dit per activa i per passiva, i ha enviat un ultimàtum als alts càrrecs de Ducati: ell vol córrer en un equip oficial, i si no pot ser a Ducati, serà a un altre lloc. Curiosament, Martín va mantenir una disputa amb Bastianini durant la temporada 2022 per ser el pilot oficial de Ducati, amb el corredor de Rímini com a vencedor. Ha començat la temporada 2024 com un llamp i, malgrat la caiguda del diumenge a Jerez, és líder del mundial 17 punts per sobre de Bagnaia. Ara mateix, sembla que és la principal opció per ser el company del vigent campió del món pel 2025.
Per l’altra banda, hi ha Marc Márquez. El vuit vegades campió del món no necessita presentació, ja que la seva gloriosa carrera parla per si sola. El cerverí ha vist des del primer dia que córrer per un equip satèl·lit no és el mateix que amb l’oficial, i amb una moto un any antiga té les seves dificultats. A més, el prototip actualitzat de Ducati, la Desmosedici GP 24, ha evolucionat molt, i Bagnaia la va definir com “la moto perfecta”. El dijous al paddock va sonar el rumor que Gresini passarà a ser l’equip satèl·lit de Yamaha, i que Márquez ho tindria fet amb el Prima Pramac en la moto de Martín.
Això facilitaria una mica les possibles decisions de futur per a Ducati, però les declaracions del cerverí en els últims dies han tornat a capgirar la situació. Frases com “m’agradaria tenir una moto de fàbrica la temporada vinent”, “mentalment, sé què vull” o “no només tinc una opció”. També, va afegir que, a poc a poc, els resultats “van sortint”, i quan això passa “les fàbriques van contactant, i ja hi ha hagut converses”. Per si no n’hi hagués prou, Gigi Dall’Igna, enginyer italià creador de la imponent Desmosedici i director general de Ducati Corse és un enamorat de Marc Márquez, i Davide Tardozzi, director del Ducati Lenovo Team, va tenir diverses mostres d’afecte amb el català al GP de Jerez. En tot cas, Bagnaia ja ha declarat que “s’adaptaria bé” a l’equip.
Amb tot aquest enrenou, molta gent s’està oblidant d’Enea Bastianini. L’italià és l’únic pilot de la graella que ha entrat en el top-5 en totes les curses aquesta temporada, i actualment es troba tercer de la classificació general a 22 punts de Martín i 10 per sobre de Márquez. Bastianini va tenir molt mala sort durant la temporada 2023, on va encadenar diverses lesions greus, però és un pilot més que contrastat i dels més talentosos del paddock. El 2022 va lluitar pel títol amb Bagnaia, i és evident que encara té molt per donar.
Dall’Igna ha parlat sobre la dificultat de prendre aquesta decisió. “El sentit de la responsabilitat sobre el futur de pilots com Bastianini, Martín i Márquez hi és. De fet, estem intentant donar-los el millor material possible, els millors consells possibles, perquè ho facin bé en aquestes curses. És vital per a nosaltres com Ducati, però també per a ells i per al seu futur. Sigui com sigui, haurem de dir que no a alguns pilots importants. Serà una decisió que… em tremolen les cames només de pensar a haver de prendre-la”, declarava el dirigent.
Veurem com evoluciona la situació i quins són els passos que dona Ducati, però el mercat de fitxatges de MotoGP està més interessant que mai.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool i Gresini Racing