MotoGP ha anunciat un nou reglament a partir de la temporada 2027 en recerca de més seguretat, sostenibilitat i, sobretot, un major espectacle. Les motos faran un pas enrere en l’aspecte tècnic, deixant enrere els dispositius d’alçades i gran part de l’aerodinàmica, i passant a ser de menor cilindrada. La competició passarà a fer curses molt més entretingudes i amb molts més avançaments, tal com assegura l’organització.
Motors més petits
En primer lloc, els motors de MotoGP es reduiran, passant de 1000cc a 850cc, i el diàmetre màxim de 81 a 75 mil·límetres. Amb aquest moviment, les velocitats puntes seran inferiors, fent que la competició sigui més segura, i augmentarà el quilometratge, fent-lo més eficient i sostenible. Malgrat això, MotoGP no perdrà la seva espectacularitat, i serà més senzill avançar. També, la xifra de motors per temporada passarà de set a sis. Pel que fa al combustible, es competirà amb combustible 100% sostenible a partir de 2027, davant del 40% mínim amb el qual s’ha competit des de 2024. Com a part del nou reglament, la capacitat del dipòsit de combustible també es reduirà, de 22 litres a 20, i els pilots podran utilitzar 11 litres durant el Tissot Sprint.
Restriccions en l’aerodinàmica i prohibició dels dispositius d’alçades
La gran modificació, i que gran part del paddock i el públic esperava, l’aerodinàmica perdrà molt pes, ja que fins ara era vital. “L’aerodinàmica es reduirà i es controlarà més estrictament a partir de 2027, amb l’objectiu de minimitzar els seus efectes negatius. L’amplària de la part superior del carenat davanter serà 50 mm més estreta i el morro es retardarà 50 mm, reduint l’efecte de l’aerodinàmica on importa, en les rectes i en les zones de frenada. Això crearà una competició encara més renyida, amb més avançaments. En la part posterior, l’aerodinàmica darrere del pilot formarà part de l’homologació a partir de 2027, i els equips només podran actualitzar-la una vegada per temporada per a controlar els costos”, anuncia el comunicat. Un pas enrere en la innovació tècnica que assegura un pas endavant en l’espectacle.
També a partir del 2027, quedaran prohibits els dispositius d’alçada de la moto, els famosos ride-height i holeshot. Això farà més segures les curses, sobretot en la sortida, ja que els pilots no hauran d’estar atents a tocar diversos botons del manillar. Els canvis en l’aerodinàmica i la prohibició dels dispositius igualarà la competició i posarà el punt de vista en els pilots: l’habilitat del corredor serà clau a l’hora de guanyar curses.
Dades GPS i concessions
Tots els equips estaran obligats a compartir les dades GPS de tots els seus pilots amb la resta de formacions un cop acabada cada una de les sessions. Això suposarà una major igualtat i l’oportunitat d’evolucionar de tots els equips gràcies a tenir com a referència als seus rivals. Aquestes dades oferiran millors oportunitats de progrés als equips i als pilots menys de menor rendiment. La informació també estarà a l’abast del públic.
Pel que fa al sistema de concessions, continuarà el que ha entrat en vigència aquest 2024, però amb la nova reglamentació, tots els equips començaran des del rang B. A mitja temporada, en l’aturada d’estiu, s’avaluarà els resultats i es mouran les diferents fàbriques als rangs A, B, C i D segons el seu rendiment.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull i MotoGP / Vídeo: MotoGP