Què és el ‘chattering’ i per què condiciona tant el pilotatge de Jorge Martín

El madrileny creu que solucionar les vibracions el farà “imparable”
Jorge Martín a Qatar. // Gold & Goose / Red Bull Content Pool

Jorge Martín no està còmode amb la nova Ducati Desmosedici GP24. Mentre que Bagnaia la va definir com a “perfecta”, el madrileny s’ha queixat del chattering en la part del darrere. Això el condiciona a l’hora de pilotar com a ell li agrada, havent d’apostar per una conducció molt més segura, i li està fent perdre unes dècimes per volta que són vitals per guanyar una cursa. No obstant això, va obtenir la victòria en l’Sprint Race i la tercera plaça en la cursa en el GP de Qatar. Martín ha tingut molt bons resultats en l’estrena de la temporada, firmant el seu millor inici des que és a MotoGP, però quins són exactament els problemes que té la seva moto?

Jorge Martín a Qatar. // Gold & Goose / Red Bull Content Pool

El chattering són unes vibracions no desitjades que noten els pilots en les rodes, sigui en la part davantera o la del darrere. La traducció de l’anglès de ‘chatter’ és castanyeig, expressió que exemplifica molt millor aquesta sensació. Normalment, aquestes vibracions és molt comú que apareguin en el moment de la frenada o l’entrada al revolt, però també pot passar durant el pas pel revolt, en el moment de màxima inclinació. Això provoca una manca d’adherència que afecta notablement en el rendiment del competidor.

En el cas de Jorge Martín, està notant aquesta vibració a la part del darrere en l’entrada al revolt. Amb les MotoGP actuals, l’aerodinàmica permet entrar a molta velocitat als revolts i, tal com explica Martín, “o la moto o els pneumàtics no ho aguanten”. Això indica que no saben del tot on està el problema. “Haig de pilotar amb un gran marge de seguretat i anar amb molt de compte, i això em fa perdre molt de temps”, assegura el pilot del Prima Pramac.

Jorge Martín a Qatar. // Gold & Goose / Red Bull Content Pool

A més, Martín ha explicat que va haver de córrer el GP de Qatar sense fer servir els frens del darrere per a reduir al màxim les vibracions. Els frens del darrere són la base de l’estil de pilotatge del corredor espanyol, ja que l’utilitza molt durant les curses, així que és de vital importància que els tècnics de l’equip trobin la solució com més aviat millor. “No estic pilotant com m’agrada. Estic adaptant-me jo a la moto mentre treballem en què la moto s’adapti a mi”, il·lustrava el vigent subcampió del món.

Així i tot, assolir un rendiment tan bo amb tantes dificultats és un escenari que ha tranquil·litzat a Martín, ja que creu que quan trobin la clau per arreglar-ho serà “imparable”. De moment, ell està fent “la meva feina”, i espera que “els enginyers facin la seva” per a ser “molt més competitius”.

Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool

Total
0
Shares
Anterior
El primer Márquez contra Acosta, una rivalitat entre talents generacionals

El primer Márquez contra Acosta, una rivalitat entre talents generacionals

Un pilot que ha marcat una època i l'altre que ho farà, cara a cara a Qatar

Posterior
Garrigolas i Giralt, de nou imparables a la VIII Volta Cales de l’Empordà

Garrigolas i Giralt, de nou imparables a la VIII Volta Cales de l’Empordà

La parella guanyadora continua amb ritme de creuer i vol revalidar el títol

També et pot interessar
Total
0
Share